Erik Kroon

Waarom bedrijfsuitjes niet meer bestaan

Geplaatst op vrijdag 9 augustus 2019


Toen ik in 1996 voor mezelf begon waren bedrijfsuitjes een luxe, net als vergaderbreaks. Je ging met je collega's bowlen of steengrillen, dat was het wel. Een activiteit als onderbreking van je vergadering? Tja, een boswandeling was toch wel het meest spannende dat werd aangeboden. Met SOS Events brachten wij hier verandering in op de Veluwe. We begonnen in die tijd namelijk met het organiseren van bedrijfsuitjes met activiteiten als klootschieten en boogschieten. Daarna werden de mogelijkheden steeds spannender en uitdagender: helikopterdroppingen, klassieke rally's en de huidige trends E-chopper rijden en Escape Tours.

In al die jaren is het mij opgevallen dat de trends van vroeger het wel zeven jaar konden volhouden. Tegenwoordig moet je een nieuwe activiteit toch zeker in drie jaar hebben terugverdiend. Wil je er daarna nog geld aan verdienen? Dan zit er niets anders op dan de activiteit door te ontwikkelen. Nu hoor je mij niet klagen hoor, want innoveren is zo ongeveer het meest besproken woord bij ons op de werkvloer en veranderen vinden we leuk, maar het vergt allemaal wel wat meer energie dan vroeger. En dat komt ook door de crisis...

De crisis is van grote invloed geweest op bedrijfsuitjes. We zitten nog steeds niet op het oude niveau en ik denk ook niet dat dat nog gaat gebeuren. Wat ik hiermee precies bedoel? Ik ga het je proberen uit te leggen, zodat jij je voordeel ermee kan doen.

Tijdens de crisis zijn vele horecalocaties en bungalowparken ook activiteiten gaan organiseren. Begrijpelijk: hun gasten hadden in die jaren een laag bestedingsbudget, maar wilden ondanks dat toch de combinatie van eten en een leuke activiteit. Nu de crisis voorbij is bieden deze locaties nog steeds die activiteiten aan, waardoor er een overvloed aan (bedrijfs)uitjes is ontstaan.

De crisis zorgde er ook voor dat bedrijven niet langer organisatiebureaus in de hand namen, maar spullen zelf gingen huren. Verhuurbedrijven gingen op hun beurt juist hun activiteiten niet alleen meer verhuren, maar ook begeleiden. En dat doen ze nog steeds, terwijl wíj juist hun spullen huurden. Hierdoor zijn dus ook de verhuurbedrijven indirect concurrenten van ons geworden.

Maar ook de overheid heeft roet in het eten gegooid. Hadden we alles eindelijk een beetje op de rit, besloten ze de WKR-regeling aan te scherpen. Met als gevolg dat uitjes zwaar(der) werden belast. Dankjewel!

Ten slotte zien we de laatste jaren een enorme toename van 'activity centra', waar je als bedrijf op één locatie kan karten, bowlen en bijvoorbeeld een escape room kan spelen. En ook hiermee moeten wij tegenwoordig concurreren.

Het woord 'bedrijfsuitje' heeft door voorgaande ook een andere betekenis gekregen. In de jaren 2000 tot 2008 moest het uniek en anders zijn. Nu is het aanbod zo groot dat bedrijven vaak zelf niet meer kunnen inschatten wat ze krijgen voor hun geld. Dit laatste moeten wij nog weleens uitleggen: wij verzorgen een uitje, inclusief wedstrijdelement, event manager en pechhulp. En wordt het programma op maat samengesteld dan inclusief een geschikte horecalocatie of andere wensen. Lees: arbeid die wij uiteraard doorberekenen in de prijzen van onze activiteiten. Je voelt hem al aankomen, iets met appels en peren.

Natuurlijk kan ik op een ANWB-paddenstoel gaan zitten huilen om wat er allemaal gebeurt in de wereld van de bedrijfsuitjes. Maar als je mij een beetje kent, dan weet je dat wij hier allang weer een oplossing voor hebben bedacht. Twee jaar geleden hebben wij dan ook besloten om onze verhuurshops ook als mogelijkheid aan te bieden aan onze klanten in een salesgesprek. "U heeft een laag budget, maar wil wel graag E-chopper rijden met uw afdeling? Ik verbind u door met de Veluwe Specialist." Bij deze verhuurshops, waarvan wij nu vijf vestigingen op de Veluwe hebben, worden ze dan perfect verder geholpen inclusief een mooie route. Maar wel zonder begeleiding...

Wij organiseren dankzij deze beslissing geen 1100 'bedrijfsuitjes' per jaar, maar tegen de 5000 groepsuitjes. Hierbij moet ik wel opmerken dat er meer maatwerkprogramma's tussen zitten en meer events met 100 tot 1500 personen. Je hoort mij dan ook niet klagen, want voor onze vaste klanten maken wij gelukkig nog steeds het verschil!

Kortom, bedrijfsuitjes bestaan niet meer en je kan ze dan ook maar beter verwoorden als groepsuitjes waarbij alle doelgroepen samenkomen. :)

Met vriendelijke groet,

Erik Kroon
Eigenaar SOS Events BV
www.bedrijfsfeest.nl

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs