Erik Kroon

Bedrijfsuitje een kostenpost of investering

Geplaatst op vrijdag 5 juli 2013


In 2011 kreeg ik de kans om aan premier Rutte uit te leggen dat een bedrijfsuitje geen nutteloze bezigheid is. Naar aanleiding van zijn uitspraak dat hij niet in teambuilding gelooft mocht ik op Radio 1 vertellen dat personeel om drie redenen bij een werkgever blijft: 1) salaris, 2) uitdaging 3) plezier op de werkvloer. Als een van deze drie niet goed zit zal dit gevolgen hebben voor de overige twee. Immers; geen plezier op de werkvloer betekent indirect dat de werknemer salarisverhoging zal vragen of dat de collega zal vertrekken. Hieronder geef ik een aantal suggesties waarom een bedrijfsuitje geen kostenpost hoeft te zijn!

1) Combineer een bedrijfsuitje subtiel met teambuildingsopdrachten. Zo zijn collega's onderling aan het "werk" aan het team. Op deze manier combineer je het aangename met eventuele doelstellingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een helikopterdropping met tijdens de route teamopdrachten.

2) Stel vooraf teams samen die je graag samen wilt laten werken tijdens een bedrijfsuitje. Zo krijg je een betere sfeer naderhand op de werkvloer omdat collega's elkaar op een andere manier hebben leren kennen.

3) Organiseer het bedrijfsuitje op een doordeweekse dag, waardoor het voor het personeel verplicht is bij het uitje aanwezig te zijn.

4) Organiseer meerdere keren per jaar een bedrijfsuitje: dit zal de sfeer op de werkvloer zeker ten goede komen. Omgerekend kost u dit circa € 250 per persoon per jaar. Als een medewerker om loonsverhoging komt praten gaat dit veelal om bedragen die een veelvoud van dit bedrag zijn. Wanneer een werknemer plezier in het werk heeft zal hij minder snel om loonsverhoging vragen (en dus is het bedrijfsuitje uiteindelijk een bezuiniging). Daarbij is een betere sfeer op de werkvloer ook weer goed voor het teamgevoel en daaruit voortvloeiende prestaties van dat zelfde team.

5) Bedrijfsuitjes zijn in de toekomst misschien niet meer aftrekbaar, maar wanneer u het bedrijfsuitje aankleedt als teambuilding kunt u deze wegschrijven onder "opleidingen". Hierdoor wordt het uitje een investering die 100% aftrekbaar is!

6) Doe mee aan "bedrijventoernooien", veelal georganiseerd door plaatselijke voetbal-, volleybal-, hockey-, schiet- of korfbalverenigingen. De kosten zijn zeer laag, personeel loopt in uw bedrijfskleding rond en naderhand "beloont" u de collega's die meedoen met een paar drankjes voor hun tomeloze inzet. Goedkoper kunt u het niet krijgen en hopelijk nemen ze de wisseltrofee mee voor in de trofeeënkast aan de zaak!

7) "Het is crisis, dus we doen niets aan teambuilding" kunnen we na 5 jaar crisis niet blijven volhouden naar het personeel, ook omdat concullega's in uw branche het misschien wel doen. Organiseer dan op zijn minst een barbecue op de zaak en laat een DJ komen voor gezellig muziek. U beloont dan uw personeel voor hun inzet. Ook dit, in uw ogen misschien kleine gebaar, zal het personeel erg waarderen. Onderschat dit niet!

8) Beloon personeel voor hun inzet door een jaarlijkse interne competitie te organiseren. Of dit nu op afdelings-, vestigings- of franchiseniveau is maakt niet uit! Een competitie organiseren is altijd goed voor de sfeer binnen het totale bedrijf. Mijn ervaring is dat personeel nog enthousiaster wordt als ze iets kan winnen, bijvoorbeeld een leuk dagje uit in binnen- of buitenland of een waardebon

9) Nodig voor het bedrijfsuitje geen partners uit wanneer de doelstelling "teambuilding" is. Een collega gedraagt zich immers anders wanneer zijn of haar partner aanwezig is. Wanneer het "gewoon" als bedrijfsuitje bedoeld is dan is het juist wel verstandig om de partner uit te nodigen. Op die manier raakt de partner betrokken bij bedrijf!

10) Heeft uw binnen uw bedrijf bepaalde doelstellingen met daarbij horende kernwoorden? Laat deze woorden terugkomen tijdens uw evenement door bijvoorbeeld shirts te laten bedrukken met deze woorden, of vlaggen te bestellen met uw doelstelling. Laat deze tevens een rode draad tussen de activiteiten vormen en het mes snijdt aan twee kanten!

Ik heb de premier al overtuigd, maar mocht uw manager of u als werkgever nog niet overtuigd zijn, dan nodig ik hem/haar of u hierbij persoonlijk uit voor een gratis advies en maatwerk.

Met vriendelijke groet,
Erik Kroon

Erik, eigenaar van SOS Events, zit met regelmaat bij bedrijven om de tafel om strategieën te combineren met maatwerk evenementen. De rode draad in zijn bedrijf is sfeer = beleven = herinneren. Dit heeft voor u als voordeel dat een investering bij SOS Events geen kostenpost is, maar dat er verder gekeken wordt dan standaard programma's!

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs