GPS tocht als bedrijfsuitje achterhaalt, augmented reality de vervanger!

In de jaren ’90 was een kaart en kompas het enige wat je nodig had om een superspannend en leuk bedrijfsuitje te doen. Na een dropping moest je met je team maar zien te ‘overleven’ en onderweg kwam je dan vanzelf checkpoints tegen waar je met je team opdrachten moest uitvoeren. In die jaren was een andere optie misschien een uitje naar de Ardennen en uiteraard steengrillen en bowlen.

In 2001 kwamen de eerste GPS systemen op de markt die je in een richting konden sturen zonder kaart en kompas. In de auto had je de TomTom en tijdens je bedrijfsuitje het GPS systeem. Een handheld waarmee de organisator van het bedrijfsuitje je via ‘waypoints’ (lees coördinaten) naar verschillende opdrachten liet lopen of fietsen. Het voordeel hiervan was dat groepen zelfstandig de route konden bepalen. Nadeel was wel dat satellieten soms konden wegvallen waardoor er geen verbinding was. Maar het was zeker iets nieuws en zeer geschikt voor een bedrijfsuitje!

Nu is het voorbij, de GPS tocht is uit en augmented reality (AR) en gamification zijn in. Uhm… Wat? Oké, we leggen het simpeler uit: Als je vroeger een GPS tocht deed, dan was dit een route die vooraf bepaald was met wat vragen over de route of opdrachten onderweg. De vragen beantwoordde je dan via een vragenlijstje of misschien al via een smartphone. Zo werd je bedrijfsuitje ingevuld.

Wat tegenwoordig hot is tijdens een bedrijfsuitje, zijn iPad games, waarbij de omgeving waarin je staat zichtbaar is op je iPad. De iPad maakt natuurlijk nog steeds gebruik van GPS, zodat je weet waar je bent, maar vervolgens wordt de omgeving tot een groot speelveld gemaakt. Een beetje Pokémon 2.0 zeg maar.

In de game loop je met je team naar ‘pins’, waar je vervolgens opdrachten moet uitvoeren om punten te verzamelen. Deze opdrachten zijn veelal gelinkt aan storytelling. De omgeving waarin je loopt heeft een verhaal en dit wordt met behulp van de iPad letterlijk en figuurlijk zichtbaar gemaakt. De game gaat verder dan vragen, foto, video en andere opdrachten. Zo zijn er ook mijnenvelden die je uiteraard niet mag betreden of denk aan visuals waarbij je door een huis wandelt, terwijl je in een weiland staat.

En het rare is, iedereen doet precies wat de game zegt. De deelnemers vergeten alles en iedereen als ze eenmaal in het spel zitten. En dat maakt het zo veel gaver dan de GPS tocht van vroeger. Met deze nieuwe vorm van GPS tochten wordt de puntentelling automatisch bijgewerkt en kan ieder team naderhand de foto’s en filmpjes bekijken. Zelfs de antwoorden op de open vragen kunnen worden ingezien en bewaard.

Andere toepassingen van de iPad game
Een vergadering interactiever maken? Pas dan gamification toe. Je combineert dan serieuze elementen met fun. En met open vragen die betrekking hebben op het doel van de dag heb je gelijk een naslagwerk. Zo kun je niet alleen vergaderingen interactiever maken, maar bijvoorbeeld ook congressen, teambuilding en trainingen. Het is laagdrempelig en geschikt voor alle doelgroepen. Het kan in grote en kleine teams worden gespeeld en worden toegepast.

Gamification wordt nu al volop toegepast in exclusieve programma’s zoals helikopterdroppingen op de Veluwe. Een concept waarbij tijdens de helikoptervlucht het geluid op de koptelefoon al onderdeel is van de game. Tijdens de vlucht moet goed worden gelet op details op de grond, want deze komen terug in de game. En het is belangrijk om de klok in de gaten te houden, want je moet steeds op tijd bij de volgende missie zijn. Samenwerken wordt afgewisseld met teamopdrachten en fun. En ook de citygames bestaan straks alleen nog maar uit Pokémon-achtige games als bedrijfsuitje. Niet meer doelloos door een stad dwalen, maar ‘real life’ opdrachten oplossen. De stad en zijn verhaal komen terug in de game.

Op zoek naar een AR game als bedrijfsuitje?
In Nederland is SOS Events de trendsetter als het gaat om nieuwe games als bedrijfsuitjes. Zij ontwikkelen deze op maat voor congreslocaties, maar ook voor attractieparken en dierentuinen. SOS Events wordt ook veel benaderd door grote bedrijven en evenementenbureau ’s voor op maat gemaakte events met augmented reality. Daarnaast hebben zij een aantal games in het aanbod die je als bedrijfsuitje kunt ondernemen.

Voor meer informatie over bedrijfsuitjes met AR ga naar: www.bedrijfsfeest.nl.